82-200 Malbork
ul. Wincentego Witosa 10
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu, polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu w celu wspierania jego potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i w środowisku społecznym.
Pomocą psychologiczno–pedagogiczną objęte mogą być dzieci m.in.:
Korzystanie z pomocy psychologiczno–pedagogicznej jest:
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w naszym przedszkolu:
Dzieci mogą zostać objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną poprzez udział w zajęciach korekcyjno–kompensacyjnych, logopedycznych, z psychologiem lub terapeutą integracji sensorycznej poprzez:
Pomocą psychologiczno-pedagogiczną są obejmowane nie tylko dzieci posiadające orzeczenie lub opinię, mogą być nią objęte wszystkie dzieci, które tej pomocy potrzebują, np. będące w trudnej sytuacji, z trudnościami adaptacyjnymi, szczególnymi uzdolnieniami itp.
Formy pomocy psychologiczno–pedagogicznej w naszym przedszkolu
Dla rodziców:
Dla przedszkolaków:
Czym dokładnie zajmują się specjaliści w naszym przedszkolu? Czy są potrzebni?
Zajęcia z terapeutą pedagogicznym, czyli zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
Terapia pedagogiczna zwana również zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi jest ukierunkowana na korygowaniu i kompensowaniu zaburzeń psychoruchowych dziecka, jako jednej ze szczególnie ważnych przyczyn niepowodzeń w przedszkolu i szkole. Zajęcia dedykowane są dzieciom, którym brak opanowania pewnych umiejętności utrudnia prawidłowy rozwój.
Celem zajęć korekcyjno-kompensacyjnych jest przede wszystkim pomoc dziecku w przezwyciężeniu jego trudności w opanowaniu określonych umiejętności i w przyswojeniu danej wiedzy. Zajęcia te mają także na celu stworzenie dziecku możliwości rozwoju umysłowego i społecznego oraz także emocjonalnego.
Zajęcia są polecane dzieciom, które mają zaburzenia funkcji wzrokowych, słuchowych czy ruchowych. Jednym słowem do wszystkich dzieci, którym zaburzenia rozwojowe utrudniają opanowanie danych umiejętności, uznawanych za podstawowe. Podczas zajęć uczniowie uczą się nowych rzeczy i doskonalą umiejętności, które już zdobyły, umacniają wiarę we własne możliwości i są zachęcane do większej samodzielności.
W czasie zajęć wykorzystywane są najnowsze metody wspomagania rozwoju psychofizycznego, poprawy efektywności przyswajania treści programowych, korygowania i kompensowania zaburzeń funkcji poznawczych. Najbardziej skuteczne jest oddziaływanie polisensoryczne, czyli jednoczesne zaangażowanie wzroku, słuchu i ruchu.
Specjaliści pomagają w zdobywaniu jednych z bardziej podstawowych umiejętności: naukę czytania, pisania, liczenia poprzez:
Zajęcia z psychologiem
Pierwszym etapem pracy psychologa jest obserwacja wszystkich dzieci w grupie. Ich zachowań oraz reakcji na różne sytuacje pojawiające się w relacjach z innymi. Obserwacja dzieci w grupach odbywa się zarówno podczas zajęć, czynności samoobsługowych, jak
i zabawy swobodnej.
Psycholog obserwuje mocne i słabsze strony dziecka. Może stwierdzić, które dzieci są bardzo odważne, sprytne i przebojowe, a które nieśmiałe, wycofane czy agresywne. Może wychwycić także różnego rodzaju zaburzenia rozwojowe czy problemy zdrowotne dziecka, których rodzice mogą nie zauważyć. Reaguje w sytuacjach trudnych, udziela wskazówek wychowawcom dotyczących postępowania z danym problemem.
W kolejnych etapach dokonywane jest diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci; udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb. W razie potrzeby kieruje na konsultację z innymi specjalistami.
Psycholog organizuje zajęcia terapeutyczne oraz pomoc indywidualną – są to działania ukierunkowane na konkretne dziecko i jego problem.
Zajęcia mają charakter zabaw ogólnorozwojowych, wspierających prawidłowy rozwój dziecka. Podczas zajęć szczególną uwagę przywiązujemy do rozwijania funkcji poznawczych (koncentracja uwagi, pamięć, logiczne myślenie), kompetencji emocjonalno- społecznych.
Rodzic może również poprosić o spotkanie i rozmowę z psychologiem, kiedy zauważa zachowania dziecka, których ani psycholog, ani wychowawca nie są w stanie zaobserwować.
Zajęcia logopedyczne
Logopeda to terapeuta, który zajmuje się: kształtowaniem prawidłowej mowy w trakcie jej rozwoju, usuwaniem wad wymowy, a także uczeniem mowy w sytuacji jej braku. Praca logopedy nie ogranicza się tylko do korygowania wad wymowy (dyslalia). Pracuje również z dziećmi np. z uszkodzonym narządem słuchu, z dziećmi z wadami genetycznymi, z opóźnionym rozwojem mowy, zaburzonym rozwojem mowy.
Zgodnie z Rozporzadzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach do zadań logopedy pracującego w przedszkolu należy:
Terapia logopedyczna odbywa się w formie zabawy, jest dostosowana do wieku i możliwości każdego dziecka. Zajęcia są grupowe ( 2 3 osobowe), wyjątek stanowią dzieci posiadające orzeczenie ( terapia indywidualna). W trakcie zajęć prowadzone są m.in. ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny, oddechowy, fonacyjny; ćwiczenia artykulacyjne mające na celu wywołanie i utrwalenie prawidłowej wymowy głosek, a także ćwiczenia poszerzające słownik czynny i bierny.
Specjaliści w naszej placówce:
Spotkania ze specjalistami należy umawiać przez dziennik elektorniczny - kontaktując się z odpowiednim specjalistą lub telefonicznie (poprzez sekretariat)
“Wszystko czego doświadczamy w naszym przedszkolu otwiera nam dalszą drogę rozwoju.
Jesteśmy przekonani, że jest ona dla nas najlepsza.”
82-200 Malbork
ul. Wincentego Witosa 10