Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Programy realizowane w naszym przedszkolu

Programy realizowane w Przedszkolu nr 5 im. "Dzieci z Zamkowego Wzgórza"


Rok szkolny  2024/2025

 

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego (plik w załączniku)

 

Program Wychowania Przedszkolnego „Drużyna marzeń 
Wydawnictwo: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.  Autorka Pani Jolanta Wasilewska. 

(Opinia programu dostępna w załączniku)

 

Program edukacyjno – wychowawczyPrzedszkolak wie, co dobre , a co złe

Praca wychowawcza planowana na podstawie tego programu polega  na wdrożeniu dzieciom potrzeby kontaktu z drugim człowiekiem, życzliwą zabawą oraz  współpracą.

 

Program Ekologiczny „ Planuję swoją przyszłość w zdrowym i czystym środowisku"

Program uczy działań prowadzących do uzyskania spodziewanych efektów w zakresie edukacji ekologicznej. Kształtuje pozytywne nastawienie dzieci do przyrody i rozbudza ich wrażliwość ekologiczną, uczy życia w harmonii ze środowiskiem przyrodniczym.

 

Program edukacyjny „Dziecięca matematyka” E. Gruszczyk – Kolczyńskiej i E. Zielińskiej.

Dzieci zdobywają umiejętności i wiadomości z zakresu pojęć matematycznych. Wszystkie treści wprowadzane są minimum dwa razy w tygodniu w formie zabaw, gier i sytuacji zadaniowych, często we współudziale muzyki. 

 

Program profilaktyczny „Gimnastyka buzi i języka”.

Realizacja treści programowych to systematyczne prowadzenie ćwiczeń i zabaw usprawniających narządy artykulacyjne To także ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia słuchu fonematycznego oraz  stymulacja mowy czynnej dzieci.

Wszystkie działania podejmowane są w celu stymulacji rozwoju mowy dziecka, zapobieganiu powstawania nieprawidłowych zachowań językowych, a także doskonalenie umiejętności sprawnego komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi.

 

Program wychowania fizycznego w oparciu o K. Wlaźnik

Głównym celem programu jest wytworzenie u przedszkolaków zainteresowania i potrzeby regularnej aktywności fizycznej. Sprzyja to rozwojowi dzieci, procentuje w codziennym życiu, ale także sprzyja uprawianiu sportu w późniejszym wieku. Zajęcia ruchowe poprzez swoją formę przygotowują dziecko do aktywności fizycznej i działania w grupie. Im trafniejsze i pełniejsze jest nasze oddziaływanie, tym zdrowsze i radośniejsze jest dziecko.

 

Program "Kuchcikowo"

Podczas zajęć przedszkolaki mają okazję eksperymentować z różnorodnymi smakami, kolorami
i teksturami, ucząc się przy tym, jakie składniki są dla nich korzystne. Samodzielne przygotowywanie potraw wzmacnia ich poczucie własnej wartości 
i samodzielności. Dzieci mają okazję pracować w grupach, co pozytywnie wpływa na ich rozwój społeczny, uczy współpracy
i dzielenia się obowiązkami.

Cele zajęć:

  1. Promowanie zdrowych nawyków żywieniowych: Dzieci uczą się, jak ważne jest spożywanie wartościowych posiłków i jak wpływa to na ich zdrowie oraz samopoczucie.
  2. Rozwój umiejętności kulinarnych: Przedszkolaki zdobywają podstawową wiedzę na temat przygotowywania prostych potraw oraz rozwijają zdolności manualne, jak mieszanie, krojenie czy odmierzanie składników.
  3. Budowanie samodzielności i odpowiedzialności: Dzieci uczą się samodzielności
    w przygotowywaniu posiłków, co wpływa na ich rozwój emocjonalny i kształtuje poczucie odpowiedzialności za to, co jedzą.
  4. Kształtowanie współpracy i umiejętności społecznych: Praca w grupie podczas przygotowywania posiłków uczy współpracy, komunikacji i wzajemnego szacunku.

 

Program edukacyjno – wychowawczy „Cała Polska czyta dzieciom”.

Główne cele programu to: rozbudzanie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci oraz zachęcanie dorosłych do  codziennego czytania swoim dzieciom              

 

Codzienne czytanie dziecku ma ogromny wpływ na jego rozwój :                                         

 psychiczny: 

  • buduje więź między rodzicem i dzieckiem (dziecko czuje się  ważne i kochane)
  • wzbudza empatię                                                                              
  • wzmacnia poczucie własnej wartości                                                                                                  
  • jest zdrową ucieczką przed nudą, stresem                                                                                          
  • zapobiega uzależnieniu od komputerów, gier                                                                            

umysłowy :

  • stymuluje mowę                                                                                                                              
  • rozwija myślenie pamięć i wyobraźnię; poprawia koncentrację                               
  • przynosi rozległą wiedzę, zainteresowania;                                                                                               
  • rozwija i zaspokaja ciekawość ;                                                                                                    
  • ułatwia naukę i pomaga odnieść sukces szkolny;                                                                                      

moralny:  (pomaga w wychowaniu)

  • przynosi dobre wzorce  (książka to skarbnica wartości) ;                                                            
  • ukazuje konsekwencje wyborów i decyzji;                                                                                                
  • uczy refleksji oraz odróżniania dobra i zła;                                                                                  
  • przeciwdziała demoralizacji i przemocy;

 

 „Zaszczepiona w dzieciństwie pasja do książki i czytania jest witaminą dla psychiki i umysłu dziecka, a jednocześnie chroni je przed uzależnieniem od mediów elektronicznych i fałszywych wartości kultury masowej”.

Działania  podejmowane w czasie realizacji programu to m. in. :

  • codzienne czytanie przez nauczycielki (relaks z bajką). 
  • Kąciki Książek w salach;
  • Książeczki z domowej biblioteczki ( czytanie dzieciom książek przyniesionych z domu)  
  • zapraszanie do czytania  gości ( rodziców, przedstawicieli środowiska lokalnego )
  • współpraca z biblioteką ( wycieczki do biblioteki - zajęcia biblioteczne , spotkania czytelnicze w przedszkolu)

Kilka wskazówek dla Rodziców :

  • wprowadź rytuał głośnego czytania dziecku 20 minut dziennie;
  • jeśli dziecko o to prosi - wielokrotnie czytaj tę samą książkę lub wiersz;
  • pozwalaj na pytania, rozmowy, powrót do poprzedniej strony;
  •  unikaj podziałów na książki dla chłopców i dla dziewcząt;
  • sam bądź przykładem - dzieci powinny widzieć dorosłych zagłębionych we własnych lekturach

 

DRODZY RODZICE!

Jeśli chcecie, by Wasze dziecko było mądre i odnosiło sukcesy w szkole oraz w życiu...  

CODZIENNIE CZYTAJCIE MU GŁOŚNO PRZEZ 20 MINUT !

 

INNOWACJE realizowane w poszczególnych grupach:

 

DBAMY O NASZE ZDROWIE

Innowacja pedagogiczna „Dbamy o nasze zdrowie” Innowacja została opracowana, aby we współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym wdrożyć prawidłowe nawyki żywieniowe
i zdrowotne w życie codzienne. Adresatem są dzieci z Przedszkola nr 8 oraz dzieci z Przedszkola nr 5 w wieku 4-5 lat. Będzie realizowana w roku szkolnym 2024/2025. 

Celem ogólnym jest promowanie zdrowego trybu życia wśród przedszkolaków

 

ACH TE EMOCJE

Innowacja pedagogiczna „Ach te emocje” skierowana jest do dzieci 5- letnich z grupy „Misie”. Ma charakter społeczno- kulturowy, a jej zadaniem jest wdrożenie dzieci do radzenia sobie z trudnymi emocjami, kształtowanie umiejętności reagowania w sposób społecznie akceptowalnym, z poszanowaniem uczuć drugiego człowieka. Innowacja dotyczy relacji dziecko - dziecko oraz dziecko - dorosły. Program składa się z 6 bloków tematycznych, które będą realizowane raz w tygodniu w ciągu roku szkolnego 2024/2025. Każdy blok składa się z 4 zajęć. 

 

"PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA"

Innowacja pt. "Piękna nasza Polska cała" wzbogaci podejmowane działania pedagogiczne, rozwijając rozumienie bycia patriotą. Rozwiązania organizacyjne  i działania wychowawcze innowacji pozytywnie wpłyną na podniesienie jakości pracy przedszkola.  Poznanie najbliższego środowiska i regionu, dostrzeganie specyfiki przyrodniczej i kulturowej najbliższej okolicy  pozwolą na rozwijanie  i wzmacnianie aktywnego udziału dziecka w życiu wspólnot: rodzinnej, rówieśniczej, szkolnej i lokalnej. Innowacja skierowana jest do dzieci 6 letnich

 

WESOŁE ZABAWY Z CZYTANIEM

Innowacja  „ Wesołe Zabawy z Czytaniem” obejmie dzieci  6- letnie. Zajęcia będą skorelowane
z treściami edukacyjnymi w ramach podstawy programowej, poszerzając je o treści zawarte
w innowacji. Zostaną przeprowadzone zabawy i gry cykliczne w małych grupach, ale z możliwością rozszerzenia ich na całą grupę wiekową. Propozycje zabaw i różne sytuacje edukacyjnych mają za zadanie stymulować sferę słuchową dziecka, motorykę małą i dużą, pamięć i uwagę.

 

 

 

 

 

Data dodania: 2024-10-27 18:30:37
Data edycji: 2024-10-29 09:42:09
Ilość wyświetleń: 37

“Wszystko czego doświadczamy w naszym przedszkolu otwiera nam dalszą drogę rozwoju.

Jesteśmy przekonani, że jest ona dla nas najlepsza.”

Cytat
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej