Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Kącik logopedyczny

LOGOPEDA - mgr Karolina Wilk, mgr Monika Skorczyk

_________________________________

 

Rozwój mowy jest bardzo ważnym elementem naszego funkcjonowania. Zdobywanie  kompetencji językowych to złożony proces, który rozpoczyna się już w okresie prenatalnym. Okres melodii, wyrazu, zdania, swoista mowa dziecięca, to etapy rozwoju mowy przez które przechodzi każdy człowiek. Dzieci rozwijają się we własnym tempie, nabywając nowych umiejętności związanych z komunikacją werbalną. Trzeba jednak pamiętać, że każdy etap ma swoje granice. Nie należy zwlekać z udaniem się do specjalisty jeżeli zaobserwujemy coś niepokojącego. Często wśród rodziców krąży przeświadczenie, że „dziecko w końcu zacznie mówić” lub „wady wymowy zniwelują się samoistnie”. Im szybciej zaczniemy „działać”, tym dziecko zostanie szybciej zdiagnozowane i tym samym otrzyma fachową pomoc. Problem z mową może wydać się „błahy”, ale może okazać , że się interwencja specjalisty jest konieczna.

W naszym przedszkolu odbywają się zajęcia logopedyczne, które mają charakter grupowy lub zindywidualizowany. Na początku roku szkolnego przeprowadzane są logopedyczne badania przesiewowe, na podstawie których kwalifikujemy dzieci do dalszej pracy na terenie przedszkola. Zajęcia prowadzone są w formie zabawy, a praca nad wadami wymowy polega głownie na usprawnianiu narządów mowy (wargi, język, podniebienie miękkie), ćwiczeniach oddechowych (nauka prawidłowego toru oddechowego oraz wydłużanie fazy wydechu) oraz podnoszeniu szeroko pojętych kompetencji językowych (wzbogacanie języka biernego i czynnego). Podchodzimy indywidualnie do każdego dziecka, dlatego rodzaj ćwiczeń oraz stopień trudności dopasowywany jest konkretnie do dziecka oraz jego możliwości. W pracy logopedycznej bardzo ważna jest systematyczność i regularność. Z tego względu rodzice dzieci objętych terapią zostają zapoznani ze spostrzeżeniami nauczyciela logopedy oraz postawioną diagnozą. Każde dziecko dostaje opracowany zestaw ćwiczeń, które wspólnie z opiekunem powinien kontynuować w domu. Utrwalanie ćwiczeń w domu warunkuje sukces. Współpraca z rodzicami ma kluczowe znaczenie. Rodzice mają możliwość konsultowania się z logopedą poprzez e-dziennik lub w razie konieczności na indywidualnym spotkaniu. 

Oprócz terapii logopedycznej, na której staramy się niwelować zdiagnozowane wady wymowy, podczas zajęć w grupie nauczycielki prowadzą ćwiczenia z zakresu gimnastyki buzi i języka. Są to profilaktyczne zabawy logopedyczne usprawniające pracę narządów mowy.

 

WIEK DZIECKA

ROZWÓJ MOWY

NA CO NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ

 

2 lata

Pojawiają się liczebniki – jeden, dwa, trzy... i rozróżnianie ja-ty: dziecko zaczyna używać zaimka się np. myję się Coraz więcej pytań i przeczeń- coś nie jest ładne, czegoś nie ma

 

Przeważają zdania pojedyncze.

 

3 lata

 

Poprawna wymowa -samogłosek ustnych a, e, i, o, u, y -spółgłosek nosowych m, n, ń -„półspółgłosek” j, ł -spółgłosek h, f, w,t,d,p,b

Trzylatek ma jeszcze prawo wymawiać spółgłoski dźwięczne z niepełną dźwięcznością, a nawet bezdźwięcznie, np. „foda” zamiast „woda”. Dziecko 3-letnie zaczyna śmielej posługiwać się zdaniami złożonymi.

 

4 lata

Poprawna artykulacja spółgłosek k, g, ś, ź, ć, dź Spółgłoski miękkie ś, ź, ć, dź, mogą być jeszcze wymawiane jako s, z, c, dz

Przed ukończeniem 3 lat i 8 miesięcy wiele dzieci zamienia r na j. Czterolatek nie powinien zamieniać t, d na k, g lub odwrotnie, może jednak zamieniać spółgłoski sz, ż, cz, dż oraz s, z, c, dzna ś, ź, ć, dź.

 

5 lat

Poprawna wymowa spółgłosek sz, ż, cz, dż lub zastępowanie ich spółgłoskami s, z, c, dz. Poprawna wymowa spółgłoski r lub zastępowanie jej spółgłoską l.

5-latek tworzy własne wyrazy, np. „ukradacz”-złodziej, „ugrzebię się”-uczeszę się. 35% dzieci 5-letnich prawidłowo wymawia r.

 

6 lat

Poprawna wymowa spółgłosek sz, ż, cz, dż oraz spółgłoski r. Mogą zdarzać się jeszcze pomyłki, ale powinny być coraz rzadsze.

Większość dzieci poprawnie wymawia głoskę r zanim ukończy 6 rok życia. 20% 6-latków spółgłoski dźwięczne nadal wymawia tylko częściowo dźwięcznie.

7 lat

Prawidłowa wymowa wszystkich spółgłosek i samogłosek języka polskiego.

Do ok. 10 roku życia mowa dziecka będzie nabierała cech „mowy dojrzałej”.

 

 

 

Data dodania: 2020-10-23 20:46:42
Data edycji: 2021-06-09 22:38:53
Ilość wyświetleń: 745

“Wszystko czego doświadczamy w naszym przedszkolu otwiera nam dalszą drogę rozwoju.

Jesteśmy przekonani, że jest ona dla nas najlepsza.”

Cytat
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej