82-200 Malbork
ul. Wincentego Witosa 10
Załącznik nr 1 do
Uchwały Rady Pedagogicznej
Przedszkola nr 5 im. Dzieci z Zamkowego Wzgórza w Malborku
z dnia 8 września 2022 r
w sprawie uchwalenia statutu przedszkola
STATUT
PRZEDSZKOLA NR 5 IM. DZIECI Z ZAMKOWEGO WZGÓRZA
w MALBORKU
----------------------------- TEKST JEDNOLITY -----------------------------
Malbork 2022
Spis treści
ROZDZIAŁ 1 Postanowienia ogólne (§1- §3) ......................……………………….......... str.
ROZDZIAŁ 2 Cele i zadania przedszkola (§4-§7) .........................…………………........ str.
ROZDZIAŁ 3 Sposób realizacji zadań przedszkola (§8-§17)...........................…………….. str.
ROZDZIAŁ 4 Formy współdziałania z rodzicami (§18-§21) ................................… ……… str.
ROZDZIAŁ 5 Organy przedszkola oraz ich kompetencje (§22- §25) ................ …………… str.
ROZDZIAŁ 6 Organizacja pracy przedszkola (§26 - §35) ……………………................... str.
ROZDZIAŁ 7 Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola (§36 - §46) …..........………… str.
ROZDZIAŁ 8 Prawa i obowiązki wychowanków (§47 - §50)…………...................... str.
ROZDZIAŁ 9 Postanowienia końcowe (§51) ………………………….................... str.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Niniejszy Statut został opracowany na podstawie:
Ilekroć w dalszej części Statutu jest mowa o:
16) ustawa - należy przez to rozumieć ustawę Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 roku;
17) ustawa o systemie oświaty – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 7 września 1991 r. o Systemie Oświaty;
18) karta nauczyciela – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela.
Przedszkole Nr 5 im. Dzieci z Zamkowego Wzgórza w Malborku
1) okrągłej – małej z godłem państwa i napisem w otoku: „Przedszkole nr 5 w Malborku”
2) podłużnej z napisem: „Przedszkole nr 5 im Dzieci z Zamkowego Wzgórza w Malborku,
82-200 Malbork ul. Witosa 10, tel. (55) 2723652, NIP 579-21-34-982;
3) podłużnej z napisem: „Przewodniczący Rady Rodziców”;
4) podłużnej z napisem: „Rada Rodziców Przedszkola nr 5; 82-200 Malbork, ul.Witosa 10.
Tel. (55) 2723652, NIP 579-19-56-110
5) podłużnej z napisem: „MIASTO MALBORK, PL. Słowiański 5, 82-200 Malbork,
NIP 579-22-30-763, PRZEDSZKOLE Nr 5 im. Dzieci z Zamkowego Wzgórza w Malborku, ul. Witosa 10, 82-200 Malbork
Rozdział 2
Cele i zadania przedszkola
1) zapewnia dziecku pełny rozwój umysłowy, moralno-społeczny, emocjonalny oraz fizyczny zgodnie z możliwościami i potrzebami psychofizycznymi z wykorzystaniem własnej inicjatywy dziecka;
2) organizuje zajęcia dodatkowe, uwzględniając w szczególności potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci;
3) kształtuje umiejętności współżycia i współdziałania w niejednorodnym zespole oraz poczucie odpowiedzialności za drugiego człowieka;
4) udziela pomocy psychologiczno–pedagogicznej
5) organizuje bezpieczne i higieniczne warunki wychowania i opieki, a w sytuacjach kryzysowych wszystkie działania pracowników przedszkola, bez względu na zakres ich obowiązków służbowych, w pierwszej kolejności zapewniają bezpieczeństwo dzieciom;
6) umożliwia dzieciom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
7) zapewnia integrację dzieci niebędących obywatelami polskimi oraz będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w przedszkolach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, ze środowiskiem przedszkolnym i wspomaga je w pokonywaniu trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi oraz ze zmianą środowiska edukacyjnego.
1) rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka;
1) organizuje dyrektor przedszkola.
2) pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele, wychowawcy grup oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z PPP
3) udzielana jest we współpracy z rodzicami, poradnią psychologiczno – pedagogiczną, placówkami specjalistycznymi, doskonalenia
1) dziecka;
2) rodziców dziecka;
3) dyrektora przedszkola,
4) nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z dzieckiem;
5) poradni, w tym poradni specjalistycznej;
6) pracownika socjalnego;
7) asystenta rodziny;
8) kuratora sądowego;
9) organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
1) zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno--społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
3) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
4) porad i konsultacji.
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
2) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci;
3) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola;
4) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
5) współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań.
1) obserwację pedagogiczną mającą na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji
2) w przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne – diagnozę pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole
1) rodzicami dzieci;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, zwanymi dalej „poradniami”;
3) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
w tym dziecka niepełnosprawnego z uwzględnieniem rodzaju jego niepełnosprawności poprzez:
1) organizację oddziałów przedszkolnych w zbliżonym wieku z uwzględnieniem możliwości rozwojowych dzieci;
2) dostosowanie metod pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
3) stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności;
4) planowanie swojej pracy z uwzględnieniem potrzeb, zainteresowań i możliwości dzieci danego oddziału stwierdzone na podstawie obserwacji i diagnoz;
5) dostosowanie tempa pracy dydaktyczno- wychowawczej do możliwości dzieci
i stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy poprzez prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej;
6) wdrażanie programów wychowania przedszkolnego i programów własnych nauczycieli dopuszczonych przez dyrektora;
7) udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej na podstawie odrębnych przepisów;
8) tworzenie warunków umożliwiających dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej.
1) tworzenie warunków do zabawy i nauki oraz zapewnienie środków dydaktycznych odpowiednich do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
2) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
3) prowadzenie zajęć z zakresu rewalidacji i zajęć specjalistycznych z pomocy psychologiczno - pedagogicznej przez specjalistów wskazanych w zaleceniach do orzeczenia.
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu;
2) dostosowanie programu wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci;
3) dostosowanie warunków organizacji nauczania, wychowania i opieki;
4) dostosowanie metod i form pracy z dzieckiem.
1) wprowadzanie w zajęcia treści związanych z historią, geografią i kulturą naszego kraju, województwa, regionu, miasta;
2) organizowanie uroczystości z okazji świąt państwowych i kościelnych;
3) eksponowanie i szanowanie symboli narodowych w pomieszczeniach przedszkola
4) wskazywanie dzieciom godnych naśladowania autorytetów z historii i czasów współczesnych.
5) pielęgnowanie tradycji związanych z miastem, miejscowością, najbliższym środowiskiem;
6) organizowanie na życzenie rodziców nauki religii.
7) wpajanie i rozwijanie zasad:
8) w przypadku dzieci innych narodowości wplata się treści dotyczące kraju pochodzenia dziecka.
Rozdział 3
Sposób realizacji zadań przedszkola
1) możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy;
2) specjalne potrzeby edukacyjne dzieci;
3) potrzebę prowadzenia diagnozy i obserwacji dzieci w celu monitorowania ich rozwoju;
4) organizację przestrzeni przedszkola stymulującej rozwój dzieci;
5) organizowanie zabaw ruchowych i muzyczno- ruchowych, w tym zabaw na wolnym powietrzu;
6) wykorzystanie każdej naturalnie pojawiającą się sytuacji edukacyjnej umożliwiającej ćwiczenie w zakresie osiągania dojrzałości szkolnej.
Dzieciom, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebna jest stała lub doraźna pomoc materialna, może być udzielona w następujący sposób:
1) Dyrektor przedszkola może o taką pomoc wystąpić do właściwego dla miejsca zamieszkania dziecka, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej;
2) jeżeli o udzielenie pomocy zwraca się osobiście do MOPS rodzic lub opiekun, dyrektor przedszkola zobowiązany jest w tym przypadku do udzielenia wszechstronnej informacji lub pomocy w załatwieniu sprawy;
3) jednorazowej pomocy może udzielić, na wniosek zainteresowanego rodzica Rada Rodziców z własnych środków lub organizując akcje na rzecz będącego w potrzebie
1) szczegółowe cele edukacyjne;
2) opis zakładanych efektów;
3) materiał edukacyjny do realizacji celów;
4) wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu.
1) zaproponować program wychowania przedszkolnego opracowany przez RP;
2) zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów);
3) zmodyfikować program opracowany przez innego autora.
1) zajęcia kierowane i niekierowane w czasie obowiązkowych zajęć z całą grupą;
2) zabawa, w tym zabawa w przedszkolu i na świeżym powietrzu;
3) spontaniczna działalność dzieci;
4) proste prace porządkowe;
5) czynności samoobsługowe;
6) wycieczki i uroczystości w przedszkolu;
7) zajęcia stymulacyjne organizowane w małych zespołach;
8) zajęcia korekcyjno – kompensacyjne i specjalistyczne organizowane dla dzieci mających trudności edukacyjne, wychowawcze oraz inne zajęcia wspomagające rozwój dzieci z zaburzeniami rozwojowymi.
1) Rodzice składają w formie pisemnego oświadczenia, stosowny wniosek do nauczyciela oddziału, do którego uczęszcza dziecko;
2) Wniosek, o którym mowa w ust. 2, może zostać zmieniony przez rodziców dziecka.
1) w przypadku Kościoła Katolickiego – właściwego biskupa diecezjalnego;
2) w przypadku pozostałych kościołów oraz innych związków wyznaniowych – właściwe władze zwierzchnie tych kościołów i związków wyznaniowych.
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu
1) w salach zajęć zapewnia się temperaturę co najmniej 18ºC; W przypadku niższej temperatury, dyrektor przedszkola zawiesza zajęcia na czas oznaczony i powiadamia o tym organ prowadzący,
2) dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia, jeśli temperatura zewnętrzna, mierzona o godz. 21.00 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi - 15ºC lub jest niższa a także w przypadku wystąpienia na danym terenie zdarzeń, które mogą zagrozić zdrowiu dzieci,
3) stoliki, krzesełka i wyposażenie sal dostosowane są do wzrostu dzieci i rodzaju ich działalności.
1) udzielić pierwszej pomocy a w razie konieczności wezwać pogotowie ratunkowe,
2) niezwłocznie powiadomić dyrektora przedszkola, w razie nieobecności dyrektora, nauczyciela pełniącego obowiązki dyrektora podczas jego nieobecności
3) powiadomić rodziców dziecka,
4) o zaistniałym zdarzeniu poinformować nauczycielkę zmienniczkę;
5) dyrektor jest zobowiązany powiadomić o wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty a w przypadku zbiorowego zatrucia niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.
1) sale do zajęć dla poszczególnych oddziałów z odpowiednim wyposażeniem
2) łazienki dziecięce;
3) szatnie dziecięce;
4) gabinety specjalistów (logopeda, terapeuta);
5) ogród przedszkolny z odpowiednim wyposażeniem
6) korytarze, gabinet dyrektora, szatnię, zaplecze kuchenne, pomieszczenia gospodarcze i sanitarne, pomieszczenie socjalne dla pracowników obsługi
Zasady sprawowania opieki w czasie zajęć poza terenem przedszkola
1) sprawdzenie stanu liczebnego dzieci przed wejściem i po wyjściu
2) usadzenie dzieci, sprawdzenie w czasie jazdy liczby dzieci,
3) ostatni wsiada nauczyciel,
4) ustalenie sposobu porozumiewania się z kierowcą np. co do zatrzymania się,
5) o miejscu zatrzymania się decyduje kierowca
6) zwracanie uwagi na właściwe zachowanie się dzieci,
7) bezpieczne przejście z przedszkola do pojazdu i z pojazdu do przedszkola
Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo
1) rozmowa wyjaśniająca dyrektora przedszkola z rodzicami dziecka;
2) wystosowanie listu do rodziców dziecka;
3) wystąpienie dyrektora z wnioskiem do Sądu Rodzinnego i Opiekuńczego o zbadanie sytuacji rodzinnej wychowanka przedszkola.
Rozdział 4
Formy współdziałania z rodzicami
1) wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji ekonomicznej;
2) uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci;
3) dostępu do wszelkich informacji dotyczących organizacji kształcenia i wychowywania ich dzieci ,do wszystkich działań edukacyjnych na terenie przedszkola z uwzględnieniem potrzeb i możliwości ich dziecka;
4) wszelkich informacji dotyczących ich dziecka i jego funkcjonowania w przedszkolu;
5) uzyskiwania na bieżąco rzetelnych informacji na temat aktualnego stanu rozwoju, postępów i zachowaniu swojego dziecka;
6) uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka.
7) wsparcia ze strony nauczycieli przedszkola w razie problemów wychowawczych
8) zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu programami oraz zadaniami wynikającymi
z rocznego planu pracy przedszkola;
9) zapoznania się z obowiązującymi w przedszkolu dokumentami w szczególności
ze statutem przedszkola, regulaminem rady rodziców i innymi dokumentami mającymi wpływ na funkcjonowanie jego dziecka w przedszkolu;
10) zapoznania się z realizowanym programem i planami pracy w danym oddziale;
11) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, w celu rozpoznawania przyczyn trudności wychowawczych oraz doboru metod udzielania dziecku pomocy;
12) wybierania swojej reprezentacji w formie rady rodziców;
13) partnerskiego współdziałania i aktywnego wpływania poprzez swoich przedstawicieli na sprawy przedszkola
14) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola;
15) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola dyrektorowi, organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną, poprzez swoje przedstawicielstwo;
16) otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnie z potrzebami;
17) udziału i organizowania wspólnych spotkań z okazji uroczystości i imprez przedszkolnych;
18) zapoznawania się z planowanym jadłospisem.
1) wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny, z poszanowaniem godności dziecka i nie zaniedbywać ich
2) przestrzegać niniejszy statutu;
3) współpracować z nauczycielkami prowadzącymi grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych rodziny i przedszkola;
4) przygotowywać dziecko do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych;
5) respektować uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców;
6) przyprowadzać dziecko do przedszkola w dobrym stanie zdrowia;
7) rzetelnie informować o stanie zdrowia dziecka szczególnie w przypadku, gdy może to być istotne dla jego bezpieczeństwa, stosowanej diety;
8) bezzwłocznie informować przedszkole o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka;
9) zawiadamiać przedszkole o przyczynach długotrwałych nieobecności dziecka (powyżej 2 tygodni);
10) przyprowadzać i odbierać dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnioną osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
11) przestrzegać godzin pracy przedszkola, deklarowanego limitu czasu pobytu dziecka w przedszkolu oraz ramowego rozkładu dnia;
12) zapewniać dziecku warunki do regularnego uczęszczania na zajęcia;
13) zapewniać dziecku niezbędne wyposażenia;
14) kontrolować, ze względów bezpieczeństwa, co dziecko zabiera do przedszkola;
15) uczestniczyć w zebraniach organizowanych przez przedszkole;
16) bezzwłocznie informować przedszkole o zmianach telefonu kontaktowego i adresu zamieszkania;
17) śledzić na bieżąco informacje umieszczane na tablicach ogłoszeń i stronie internetowej przedszkola
18) starać się wzmacniać wysiłki przedszkola ukierunkowane na wszechstronny rozwój wychowanków;
19) dbać o regularne uczęszczanie dziecka do przedszkola, informować nauczyciela wychowawcę o przyczynach nieobecności dziecka;
20) angażować się, jako partnerzy, w działania przedszkola, aktywnego udziału w wyborach i współdziałaniu w radzie rodziców;
21) informować nauczycieli i dyrektora o sprawach mogących mieć wpływ na zachowanie i postępy dziecka;
22) terminowo wnosić opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu wg wysokości i zasad ustalonych przez organ prowadzący;
23) zapewnić regularne uczęszczanie do przedszkola dzieciom podlegającym obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego;
24) wspierać nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka.
1) Organizację ogólnych zebrań z rodzicami prowadzonych przez dyrektora przedszkola, które dotyczą spraw organizacyjnych, dydaktycznych i wychowawczych przedszkola;
2) Organizację zebrań poszczególnych oddziałów wg harmonogramu, które pozwalają ukierunkować i ujednolicić wspólne działania w zakresie wychowania i edukacji przedszkolnej dzieci w danym oddziale oraz służą wymianie informacji na temat dziecka, jego rozwoju i predyspozycji;
3) Prowadzenie indywidualnych konsultacji dla rodziców, rozmów indywidualnych z dyrektorem przedszkola, nauczycielami, specjalistami w zależności od potrzeb w trakcie, których rodzice mogą uzyskać informację na temat osiągnięć swojego dziecka, ustalić z nauczycielem sposób dalszej pracy z dzieckiem, uzyskać formy wsparcia pedagogicznego i psychologicznego;
4) Organizowanie wspólnych spotkań okolicznościowych, wycieczek, imprez przedszkolnych, lokalnych, plenerowych i innych z udziałem rodziców;
5) Przekazywanie informacji na e-dzienniku, stronie Internetowej przedszkola;
6) Pogadanki i zajęcia warsztatowe podnoszące wiedzę pedagogiczną;
7) Tablice informacyjne, wystawy prac dzieci;
8) Organizację zajęć otwartych, podczas których rodzice w bezpośredni i aktywny sposób poznają realizowane w przedszkolu zadania i stosowane metody pracy oraz mają okazję obserwować własne dziecko w działaniu;
9) Organizację kącika dla rodziców zawierającego ciekawe artykuły dotyczące zagadnień wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych, porady specjalistyczne, recenzje literatury dla dzieci i rodziców;
10) Organizowanie akcji charytatywnych polegających na zbiórce w przedszkolu zabawek, książek, odzieży, czy karmy dla zwierząt.
1) Każdego roku we wrześniu rodzice są informowani o zadaniach i zamierzeniach opiekuńczych i wychowawczo-dydaktycznych przedszkola.
2) Rodzice mają prawo do uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania.
3) Przedszkole organizuje swoją działalność uwzględniając oczekiwania rodziców:
1) Obniżenia poczucia lęku u dzieci i rodziców związanych z przebywaniem poza domem;
2) Umożliwienia obserwacji stosowanych w przedszkolu metod wychowawczych;
3) Obserwowania dzieci w kontaktach grupowych;
4) Oglądu bazy lokalowej i wyposażenia sal zajęć dzieci.
Rozdział 5
Organy przedszkola i ich kompetencje
1) Kieruje działalnością przedszkola oraz reprezentuje je na zewnątrz;
2) Sprawuje nadzór pedagogiczny, w ramach którego:
- przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola,
- przebieg procesów kształcenia i wychowania w szkole oraz efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola,
- diagnozę pracy przedszkola,
- planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
- prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad;
3) Sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
4) Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
5) Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola;
6) Wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
7) Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
8) Współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
9) Stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej przedszkola;
10) Odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;
11) Współpracuje z pielęgniarką, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki.
1) Zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
2) Przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola;
3) Występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach
odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola.
1) Zatwierdzanie planów pracy przedszkola;
2) Rada Pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w formie uchwał. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 1/2 liczby jej członków
3) Podejmowanie uchwał w sprawie wyników obserwacji i diagnozy pedagogicznej;
4) Podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców;
5) Ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;
6) Podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy dzieci;
7) Ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola
8) Przygotowuje projekt statutu i zmian do statutu;
9) Uchwala regulamin swojego działania, który musi być zgodny ze statutem przedszkola;
10) Uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych przedszkola;
11) Wybiera spośród siebie przedstawicieli do udziału w konkursie na stanowisko dyrektora przedszkola;
1) Organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;
2) Projekt planu finansowego przedszkola;
3) Wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) Propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
5) Programy wychowania przedszkolnego mające być dopuszczone do użytku.
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rady,
1) (uchylony)
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkola
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola
Zasady współdziałania organów przedszkola i rozwiązywanie konfliktów
1) zarządzenie wewnętrzne dyrektora przedszkola;
2) ogłoszenia wywieszane na tablicy ogłoszeń na korytarzu w pierwszej części budynku przedszkola;
3) zebrania Rady Pedagogicznej, pracowników administracji i obsługi, rodziców z nauczycielami.
1a. Organy Przedszkola współpracują w procesie wspomagania rozwoju i edukacji dzieci, w szczególności:
1) Rada Rodziców na wniosek przewodniczącego zaprasza do udziału w swoich posiedzeniach dyrektora Przedszkola lub przedstawiciela Rady Pedagogicznej w celu wymiany uwag, opinii, konsultacji w każdej sprawie;
2) przedstawiciele Rady Rodziców mogą uczestniczyć na zaproszenie przewodniczącego Rady Pedagogicznej w zebraniu rady w związku z analizą i oceną jakości pracy Przedszkola oraz podejmowaniem wspólnych decyzji w zakresie rozwoju i edukacji dzieci;
3) przedstawiciele organów spotykają się w każdym czasie, gdy zaistnieje potrzeba rozwiązania problemów organizacyjnych, opiekuńczych bądź wychowawczych;
4) przewodniczący organów przekazują na bieżąco informacje w sprawach opieki, wychowania i kształcenia dzieci korzystając z różnych form komunikacji.
3a. Organy przedszkola są zobowiązane do współpracy, wspierania dyrektora, tworzenia dobrego klimatu przedszkola, poczucia współdziałania i partnerstwa, utrwalania demokratycznych zasad funkcjonowania jednostki. W sytuacji ograniczenia funkcjonowania szkoły komunikacja pomiędzy organami prowadzona jest drogą elektroniczną.
1) gwarantowały każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji,
2) zapewniały bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola, w trakcie planowania i podejmowania działań lub decyzji.
1) zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji;
2) umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz przedszkola;
3) zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola o planowanych i podejmowanych działaniach i decyzjach;
4) organizuje spotkania przedstawicieli organów przedszkola.
1) zbadania przyczyny konfliktu,
2) wydania w ciągu 7 dni decyzji rozwiązującej konflikt i powiadomienia o niej przewodniczących organów będących stronami.
Rozdział 6
Organizacja pracy przedszkola
4a. Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku oparta jest na rytmie dnia, czyli powtarzających się sytuacyjnie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju.
1) jednemu nauczycielowi – w przypadku 5 godzinnego czasu pracy oddziału;
2) dwóm nauczycielom lub więcej – w przypadku powyżej 5 godzinnego czasu pracy.
1) z dziećmi w wieku 3–4 lat – około 15 minut;
2) z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut.
1) z dziećmi w wieku 3-lata do 20 minut
2) z dziećmi w wieku 4-6 lat do 30 minut.
Organizacja zajęć wczesnego wspomagania i rewalidacyjno-wychowawczych
Sposób prowadzenia innowacji pedagogicznych
1) innowacja, o której mowa w ust. 2, nie może prowadzić do zmiany typu przedszkola.
2) innowacja może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne; całe przedszkole, oddział lub grupę;
3) rozpoczęcie innowacji jest możliwe tylko w sytuacji zapewnienia przez dyrektora przedszkola warunków kadrowych i organizacyjnych, niezbędnych do realizacji planowanych działań innowacyjnych.
4) w przypadku, gdy innowacja wymaga nakładów finansowych, dyrektor przedszkola zwraca się o odpowiednie środki finansowe do organu prowadzącego przedszkole. Innowacja może być podjęta tylko w przypadku wyrażenia przez organ prowadzący przedszkole pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań;
5) udział nauczycieli w innowacji jest dobrowolny;
6) zespół autorski lub autor opracowuje opis zasad innowacji i zapoznaje z nimi Radę Pedagogiczną;
7) opis innowacji powinien obejmować:
8) dyrektor przedszkola wyraża zgodę na prowadzenie innowacji po uzyskaniu:
9) Rada Pedagogiczna podejmuje uchwałę w sprawie prowadzenia innowacji;
10) innowacja po jej zakończeniu podlega ewaluacji; sposób przeprowadzenia innowacji zawarty jest w jej opisie.
Organizacja zajęć dodatkowych
Zasady realizacji indywidualnego przygotowania przedszkolnego
Skreślenie dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola
1) rodzice zalegają z odpłatnością za przedszkole powyżej okresu płatniczego;
2) absencja dziecka trwa ponad 1 miesiąc i jest nieusprawiedliwiona;
3) gdy zachowania dziecka, zagrażają jego bezpieczeństwu i innych wychowanków;
4) rodzice dziecka nie przestrzegają postanowień niniejszego statutu.
1) zawiadomienia rodziców na piśmie o konieczności podjęcia decyzji;
2) zaproponowania rodzicom i dziecku odpowiedniej pomocy;
3) zawiadomienia organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny o zaistniałym problemie i o zamiarze skreślenia dziecka z listy wychowanków.
2a. Współpraca przedszkola z organizacjami o których mowa w ust. 2:
1) pomaga w realizacji inicjatyw na rzecz dzieci;
2) wzbogaca ofertę wychowawczą i opiekuńczą przedszkola;
3) umożliwia rozwijanie i doskonalenie uzdolnień i talentów dzieci;
4) wpływa na integrację dzieci;
5) wpływa na podniesienie jakości pracy jednostki;
6) wpływa na wzajemny rozwój oraz na rozwój dzieci.
Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia
1) Samorząd Miasta Malborka
2) Rodziców w formie opłat za pobyt dzieci w przedszkolu, których wysokość regulowana jest uchwałą Rady Miasta Malborka.
1) Za świadczenie udzielane przez przedszkole w czasie przekraczającym 5 godzin dziennie bezpłatnej nauki, wychowania i opieki rodzice/prawni opiekunowie ponoszą koszty;
2) Zwalnia się całkowicie z opłaty o której mowa w powyższym punkcie rodziców dzieci 6 letnich oraz posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
3) Na odpłatność, o której mowa w pkt 4.1 składają się:
4) Dodatkowe zajęcia udostępnione w przedszkolu są finansowane z budżetu przedszkola i nie wiążą się z ponoszeniem dodatkowych opłat przez rodziców.
5) Przedszkole umożliwia odpłatne korzystanie z wyżywienia.
- za śniadanie – 25%
- za obiad – 60%
- za podwieczorek –15%
6) Pracownicy zatrudnieni na stanowisku kucharza lub pomocy kuchennej korzystają z wyżywienia bezpłatnie. Pozostali pracownicy korzystają z posiłków za pełną odpłatnością. Opłata wnoszona przez pracowników za korzystanie z posiłków pokrywa koszty przygotowania posiłków i koszty wsadu surowca. Pracownicy i dzieci korzystają z takich samych porcji żywieniowych.
7) Zobowiązania finansowe i terminowość opłat za przedszkole przez rodziców:
8) W przypadku złych warunków bytowych wychowanka, dyrektor przedszkola w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może wystąpić do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Malborku o pomoc materialną np. uiszczanie opłaty za przedszkole.
Rozdział 7
Zadania nauczycieli i innych pracowników przedszkola
1) Odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci w czasie zajęć organizowanych w przedszkolu i poza przedszkolem;
2) Otoczenie opieką każdego dziecka od chwili jego przyjęcia do przedszkola;
3) Prawidłową organizację procesu dydaktycznego, m.in. wykorzystanie najnowszej wiedzy merytorycznej i metodycznej do pełnej realizacji wybranego programu wychowania przedszkolnego,
4) Wybór optymalnych form organizacyjnych i metod pracy z dziećmi w celu maksymalnego ułatwienia dzieciom zrozumienia istoty realizowanych zagadnień;
5) Kształcenie i wychowywanie dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, szacunku dla symboli narodowych oraz szacunku dla każdego człowieka;
6) Dbanie o kształtowanie u dzieci postaw moralnych;
7) Tworzenie warsztatu pracy, wykorzystanie pomocy dydaktycznych, udział w gromadzeniu innych niezbędnych środków dydaktycznych (zgłaszanie dyrekcji zapotrzebowania, pomoc w zakupie), dbałość o pomoce i sprzęt szkolny;
8) Bezstronne, rzetelne, systematyczne i sprawiedliwe ocenianie umiejętności dzieci, informowanie rodziców o ich osiągnięciach i problemach oraz kierunkach pracy z dzieckiem;
9) Wspieranie rozwoju psychofizycznego każdego dziecka, jego zdolności lub zainteresowań;
10) Rozpoznawanie możliwości i potrzeb powierzonych jego opiece dzieci;
11) Organizowanie i prowadzenie zebrań z rodzicami oraz indywidualne kontakty z rodzicami;
12) Doskonalenie umiejętności metodycznych, merytorycznych; odpowiedzialność za jakość swojej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, zobowiązanie do jej analizowania, diagnozowania i samooceny;
13) Aktywny udział we wszystkich zebraniach Rad Pedagogicznych, udział w zajęciach otwartych, uczestnictwo w konferencjach metodycznych oraz innych formach doskonalenia wewnętrznego;
14) Aktywny udział w życiu przedszkola: udział w uroczystościach i imprezach organizowanych w przedszkolu;
15) Przestrzeganie dyscypliny pracy;
16) Prawidłowe prowadzenie dokumentacji: opracowywanie rocznych i miesięcznych planów pracy, prowadzenie dziennika oddziału, kart obserwacji, diagnozy dziecka a także zestawień statystycznych i innych wymaganych przez dyrektora przedszkola,;
17) Kierowanie się w swoim działaniu dobrem dziecka, poszanowanie jego godności osobistej;
18) Dbanie o estetykę i wystrój powierzonej sali;
19) Przestrzeganie tajemnicy służbowej;
20) Przestrzeganie zasad współżycia społecznego i dbanie o właściwe relacje pracownicze;
21) Opracowanie lub wybór i przedstawienie programu wychowania przedszkolnego dyrektorowi przedszkola;
22) Prowadzenie obserwacji pedagogicznych zakończonych analizą i wnioskami na kolejny okres edukacji
23) Prowadzenie diagnozy pedagogicznej zakończonej analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole
24) Przekazanie na piśmie rodzicom informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole do 30 kwietnia danego roku szkolnego.
1) Dokładne poznanie dzieci, ich stanu zdrowia, cech osobowościowych, warunków rodzinnych, bytowych a także potrzeb i oczekiwań;
2) Tworzenie środowiska zapewniającego dzieciom prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny, poczucie bezpieczeństwa i atmosferę zaufania;
3) Ułatwianie adaptacji w środowisku rówieśniczym i nowych warunkach, a także pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z innymi dziećmi;
4) Właściwe organizowanie pobytu dziecka w przedszkolu, poprzez przestrzeganie porządku dnia, wdrażanie dzieci do współpracy;
5) Wdrażanie dzieci do wysiłku, cierpliwości, pokonywanie trudności i odporności na niepowodzenia;
6) Wdrażanie dzieci do społecznego działania oraz kształtowanie właściwych postaw moralnych, właściwych relacji między dziećmi;
7) Okazywanie troski i życzliwości każdemu dziecku;
8) Stwarzanie możliwości wykazania się przez dzieci zdolnościami poznawczymi, opiekuńczymi, artystycznymi lub innymi;
9) Współpracę z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną - utrzymywanie stałego kontaktu z psychologiem, pedagogiem, logopedą i innymi specjalistami;
10) Dbanie o stan techniczny sprzętu zgromadzonego w sali oraz zabawek i innych pomocy dydaktycznych;
11) Udzielanie rad, wskazówek i pomocy rodzicom;
12) Przestrzeganie procedur obowiązujących w przedszkolu, a szczególności procedury odbierania dzieci z przedszkola, postępowania w wypadkach, organizowania wycieczek poza teren przedszkola.
13) Doskonalenie umiejętności pedagogicznych – systematyczne podnoszenie kwalifikacji poprzez uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;
14) Organizację i tworzenie warsztatu pracy dydaktycznej, dbałość o pomoce dydaktyczne, wyposażenie przedszkola i wystrój sali powierzonej opiece;
15) Rzetelne, systematyczne przygotowywanie się do pracy z dziećmi;
16) Współpracę z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego i uzyskiwania informacji dotyczących rozwoju dziecka;
17) Organizowanie i prowadzenie zebrań z rodzicami oraz indywidualnych kontaktów;
18) Inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym i kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym, w tym imprez mających na celu promocję przedszkola;
19) Prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
20) Przestrzeganie tajemnicy służbowej i dyscypliny pracy;
21) Przestrzeganie zasad współżycia społecznego i dbanie o właściwe relacje pracownicze;
22) Wykonywanie czynności administracyjnych dotyczących powierzonego oddziału, zgodnie z zarządzeniami i poleceniami dyrektora przedszkola oraz uchwałami rady pedagogicznej;
23) Czynny udział w zebraniach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał;
24) Udział w pracach zespołów zadaniowych powoływanych w celu badania i ewaluacji jakości pracy przedszkola;
25) Udział w pracach zespołu powołanego w celu przygotowania planów i programów przedszkola na dany rok szkolny
26) Realizowanie innych zadań zleconych przez dyrektora, wynikających z bieżącej działalności placówki.
1) Korzystać z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora przedszkola, Rady Pedagogicznej, opiekuna stażu, a także wyspecjalizowanych w tym zakresie instytucji oświatowych i naukowych.
2) Korzystać z ustawy Karta Nauczyciela i wydanych na jej podstawie przepisów wykonawczych; zasady etyki zawodowej, stosunek pracy, zasady wynagradzania oraz szczególne prawa i obowiązki nauczycieli
3) Nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks Karny.
4) Dyrektor przedszkola oraz organ prowadzący przedszkole z urzędu występują w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.
1) główny księgowy;
2) specjalisty ds. kadr;
1) woźna oddziałowa
2) kucharka;
3) pomoc kuchenna.
4) Intendentka
5) woźny
1) Prowadzenie dokumentacji wynikającej z odrębnych przepisów;
2) Przestrzeganie statutu przedszkola i innych obowiązujących w przedszkolu aktów prawnych, w tym regulaminów i zarządzeń dyrektora.
1) Przestrzegania czasu pracy ustalonego w przedszkolu;
2) Przestrzegania regulaminu pracy;
3) Przestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy a także przepisów przeciwpożarowych;
4) Właściwego zabezpieczenia i dbania o powierzone im mienie przedszkola;
5) Utrzymywania w czystości sprzętu i pomieszczeń przedszkola;
6) Dbania o dobro przedszkola oraz zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić przedszkole na szkodę,
7) Dbania o estetyczny wygląd miejsca pracy.
1) Jednakowego traktowania wszystkich dzieci i rodziców niezależnie od ich pochodzenia, stanu majątkowego, wyznania, statusu ekonomicznego itp.;
2) Przestrzegania praw dziecka określonych w niniejszym statucie;
3) Dbania o bezpieczeństwo wychowanków;
4) Przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy i prawa pracy;
5) Taktownego zachowania wobec przełożonych, innych pracowników placówki, wychowanków przedszkola i ich rodziców oraz interesantów;
6) Współpracy z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci;
7) Sumiennego wykonywania obowiązków służbowych;
8) Troski o ład, porządek oraz mienie przedszkola.
(uchylony)
Rozdział 8
Prawa i obowiązki wychowanków
1) Właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, odpowiadającego potrzebom, zainteresowaniom i możliwościom psychofizycznym dzieci w wieku przedszkolnym;
2) Szacunku dla swoich potrzeb;
3) Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
4) Poszanowania godności osobistej i własności intelektualnej;
5) Życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
6) Swobodnego wyrażania swoich myśli i przekonań, z poszanowaniem zdania innych;
7) Rozwijania cech indywidualnych i postaw twórczych.
8) Akceptacji jego osoby;
9) Różnorodności doświadczeń;
10 )Wypoczynku, kiedy jest zmęczone;
11) Prawidłowego przygotowania do podjęcia nauki w szkole;
12) Korzystania z wszelkich urządzeń i pomocy dydaktycznych znajdujących się na stanie przedszkola.
1) Przestrzegania ustalonych zasad postępowania zgodnych z normami i wartościami
2) Postępować zgodnie z przyjętymi zasadami bezpieczeństwa i współżycia w grupie rówieśniczej - Przestrzeganie Kodeksu Przedszkolaka;
3)Traktowania z szacunkiem i życzliwością wszystkich rówieśników i osób dorosłych;
4) Aktywnego uczestniczenia w zajęciach i zabawach prowadzonych przez nauczycieli;
5) Słuchania i reagowania na polecenia nauczyciela;
6) Szanowania wytworów pracy kolegów;
7) Szanowania sprzętów i zabawek znajdujących się w przedszkolu;
8) Dbania o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa;
9) Sygnalizowania złego samopoczucia i potrzeb fizjologicznych.
SPEŁNIANIE OBOWIĄZKU ROCZNEGO PRZYGOTOWANIA PRZEDSZKOLNEGO POZA PRZEDSZKOLEM
1) na wniosek rodziców;
2) w razie wydania zezwolenia z naruszeniem prawa.
Nagrody i kary
1) Ustną pochwałą nauczyciela;
2) Pochwałą do rodziców;
3) Pochwałą dyrektora przedszkola;
4) Nagrodą rzeczową.
1) Ustną uwagą nauczyciela;
2) Odsunięciem od zabawy na krótki czas;
3) Odebraniem dziecku przedmiotu niewłaściwej zabawy;
4) Czasowym ograniczeniem uprawnień do wybranych zabaw.
1) Powiadomieniu dyrektora przedszkola;
2) Powiadomieniu rodziców dziecka;
3) Spotkaniu nauczycieli z rodzicami w obecności dyrektora przedszkola w celu uzgodnienia wspólnego kierunku oddziaływań wychowawczych;
4) Skierowaniu dziecka do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu dokonania diagnozy specjalistycznej i poddania ewentualnej terapii;
5) Innych działaniach podjętych w porozumieniu z rodzicami.
Ustala się tryb rozstrzygania skargi, w której stroną jest dziecko /dotyczy nieprzestrzegania praw dziecka/:
1) Rodzic zgłasza skargę w ciągu 3 dni od zajścia wraz z uzasadnieniem do dyrektora przedszkola, który ją niezwłocznie rozpatruje;
2) Jeśli skarga wniesiona jest ustnie, dyrektor sporządza notatkę w obecności rodzica, który ją podpisuje;
3) Dyrektor rejestruje sprawę w Rejestrze Skarg i Wniosków;
4) O rozstrzygnięciu skargi dyrektor powiadamia zainteresowana osobę pisemnie;
5) W przypadku, gdy rozstrzygnięcie skargi jest nie satysfakcjonujące rodzic może złożyć skargę do organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
6) Skargi, w których stroną jest pracownik przedszkola rozpatruje Dyrektor.
7) Konflikt wynikający ze stosunku pracy regulują odrębne przepisy.
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
1a. Ceremoniał jest wewnętrznym zbiorem norm i zasad, dotyczących zachowania się w czasie uroczystości przedszkolnych, ustanowionych i obowiązujących w przedszkolu.
1b. Przedszkole uczy szacunku dla symboli narodowych – godła, hymnu i flagi państwowej. Zapoznaje dzieci z historią i znaczeniem tych symboli.
1c. Uroczystości przedszkolne, do których zastosowanie ma ceremoniał przedszkola składają się z części oficjalnej i części artystycznej.
1d. Uroczystości przedszkolne, podczas których eksponuje się symbole narodowe powinny przebiegać w podniosłym nastroju i kształtować poszanowanie dla symboli narodowych.
pracowników, rodziców i dzieci.
Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2022 r.
Dyrektor przedszkola
“Wszystko czego doświadczamy w naszym przedszkolu otwiera nam dalszą drogę rozwoju.
Jesteśmy przekonani, że jest ona dla nas najlepsza.”
82-200 Malbork
ul. Wincentego Witosa 10