Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Edukacja na odległość

Szanowni Rodzice
 
Sytuacja, w której obecnie się znajdujemy jest szczególna i wymaga od nas wszystkich pełnej mobilizacji oraz współpracy. Nauka na odległość jest dziś koniecznością i stanowi dla nas wszystkich wyzwanie. Dziękuję nauczycielom, rodzicom za dotychczasowy wysiłek, szybkie zorganizowanie się oraz wsparcie.
Rodziców proszę o wyrozumiałość i cierpliwość. Zdaję sobie sprawę z tego, ile trudu wkładają oni w wychowywanie i edukację swoich dzieci, szczególnie teraz, kiedy wielu z nich łączy swoją pracę zawodową ze wsparciem dzieci w zdalnej nauce.
W tej wyjątkowej sytuacji niezbędne jest dziś współdziałanie oraz mobilizacja dyrektorów szkół, nauczycieli, rodziców i uczniów. Wzajemna współpraca i odpowiedzialne podejście do kształcenia na odległość, to klucz do efektywnego organizowania czasu uczniów w domu
 
 
Kształcenie z wykorzystaniem metod i technik na odległość oznacza wykorzystanie w procesie edukacji wszelkich dostępnych środków komunikacji, które nie wymagają osobistego kontaktu ucznia z nauczycielem, a także możliwość skorzystania z materiałów edukacyjnych wskazanych przez nauczyciela.
Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość to zajęcia, które:
 mogą być realizowane z wykorzystaniem materiałów w postaci elektronicznej np.:
- dostępnych na stronach MEN, w tym na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej
https://epodreczniki.pl/,
- stronach CKE https://cke.gov.pl/ i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych np.
https://www.oke.waw.pl/,
- materiałów prezentowanych w programach i na stronach internetowych telewizji
publicznej i radiofonii,
- innych materiałów wskazanych przez nauczyciela;
-mogą być realizowane w inny sposób wskazany przez nauczyciela.
 
Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość to aktywność nauczyciela i ucznia, która może odbywać się z użyciem monitorów ekranowych, ale także bez ich użycia – w formie ustalonej przez dyrektora przedszkola w porozumieniu z nauczycielami i po poinformowaniu rodziców dziecka o sposobie realizacji zajęć.
 
Działania w ramach nauczania zdalnego prowadzone są w oparciu m.in. o:
- materiały edukacyjne na sprawdzonych portalach edukacyjnych i stronach
internetowych wybranych instytucji kultury i urzędów;
-zintegrowaną platformę edukacyjną https://epodreczniki.pl/;
- dziennik elektroniczny;
- komunikację poprzez pocztę elektroniczną;
- media społecznościowe, komunikatory, programy do telekonferencji przy zachowaniu bezpiecznych warunków korzystania z Internetu;
- programy telewizji publicznej i audycje radiowe;
- zamieszczanie informacji i materiałów edukacyjnych na stronie internetowej przedszkola;
-  książki wspomagające, ćwiczenia, karty pracy, które wychowanek już posiada.
- kontakt telefoniczny z nauczycielem;
- przygotowanie przez przedszkole materiałów dla wychowanków i wyłożenie ich we wskazanym miejscu do odbioru przez rodziców;
- inne sposoby wskazane przez dyrektora przedszkola w porozumieniu z nauczycielami
.
Ważne!
Nauczaniem zdalnym nie jest tylko nauka w trybie on-line, czy tzw. wideo zajęcia!
Rodzice wychowanków mogą przesyłać drogą elektroniczną wykonane prace domowe (w postaci skanów lub plików), a jeśli nie mają możliwości skorzystania z Internetu to również telefonicznie mogą porozumiewać się z nauczycielem.
 
Dyrektor przedszkola
1. Kieruje pracą przedszkola, tj. wyznacza zadania nauczycielom i nadzoruje ich pracę.
2. Informuje zdalnie rodziców o najważniejszych zmianach w trybie pracy przedszkola.
3. We współpracy z nauczycielami ustala:
- sposób komunikowania się z wychowankami i rodzicami,
- możliwości rodzica do korzystania z materiałów elektronicznych,
- formę przekazywania treści utrwalających wiedzę,
- ilość przekazywanego materiału w danym dniu,
- metody monitorowania postępów dzieci oraz weryfikacji ich wiedzy i umiejętności,
- formy informowania rodziców o postępach w nauce, a także uzyskanych
przez niego umiejętnościach,
- tryb konsultacji rodzica z nauczycielem.
Wychowawca klasy
w porozumieniu z rodzicami ustala możliwe formy pracy zdalnej lub w inny sposób
z każdym wychowankiem – informacje te przekazuje wszystkim nauczycielom prowadzącym zajęcia w danym oddziale.
Wychowankowie
1. Z pomocą rodziców nawiązują kontakt z wychowawcą. (np. komunikator społecznościowy – grupowy facebook, przez e-dziennik, email, telefon)
Rodzice
1. Należy zachęcać dzieci do samodzielnej pracy.
2. Warto być w kontakcie z wychowawcą i nauczycielami: udostępnić swój numer
telefonu, adres e-mailowy, korzystać bardziej regularnie z grupowego facebooka, dziennika elektronicznego, sprawdzać stronę internetową przedszkola.
3. W miarę możliwości wspierać (ale nie wyręczać!) dzieci w wykonywaniu zadanych
prac.
 
 
Wychowanie przedszkolne. Edukacja przedszkolna
Zawieszenie działalności placówek wychowania przedszkolnego i szkół podstawowych jest trudnym wyzwaniem nie tylko dla nauczycieli i rodziców, ale także dla dzieci. Trzeba cierpliwie wyjaśniać dzieciom, dlaczego nie mogą iść do „swojego” przedszkola, dlaczego nie mogą spotykać się z koleżankami i kolegami z przedszkola i szkoły, dlaczego nie mogą się bawić ulubionymi zabawkami przedszkolnymi. Nie ma przy tym potrzeby wywoływania u dzieci negatywnych odczuć: strachu, paniki i poczucia niebezpieczeństwa. Podstawową zasadą
powinno być unikanie kontaktów z innymi osobami oraz stosowanie się do zasad utrzymywania czystości i higieny. Obecna sytuacja stwarza możliwości wdrożenia dziecka do dokładnego mycia rąk, zasłaniania ust przy kichaniu i kaszlu.
 
Rodzicu ;)
Wykorzystaj czas, w którym dziecko nie chodzi do przedszkola, na większe usamodzielnienie swojego dziecka – oczekuj od niego większej pomocy przy codziennych czynnościach w domu np. podczas przygotowywania posiłków, sprzątania, czy nawet podczas wykonywania w swoim tempie czynności związanych z ubieraniem się, przygotowaniem do snu, w których bardzo często, z powodu pośpiechu, dzieci są wyręczane. Wykorzystaj pobyt dziecka w domu na rozmowy z nim na różnorodne tematy. W ten sposób będziesz wzbogacał słownictwo swojego dziecka. Znajdź czas na czytanie dzieciom i z dziećmi. Korzystaj z edukacyjnych programów telewizyjnych, zaproponuj dziecku gry planszowe czy zabawy i gry zręcznościowe. Korzystaj z porad i propozycji nauczyciela. Nie unikaj kontaktu z nim. Pytaj o wszystko i dziel się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi dziecka. W sytuacji zawieszenia pracy przedszkoli i szkół, to na Tobie i nauczycielu spoczywa odpowiedzialność za edukowanie dziecka i stwarzanie mu warunków do wszechstronnego rozwoju.
 
Dziecko w domu powinno, tak jak w przedszkolu, bawić się samodzielnie swoimi zabawkami, konstruować, układać, sprzątać, czuć się bezpieczne i swobodne w swej aktywności. Powinno także ruszać się i wykonywać wiele prostych ćwiczeń gimnastycznych.
 
Rodzicu J
1. W obecnej sytuacji nauka w domu jest koniecznością. Trzeba jednak pamiętać, że ten szczególny czas powinien być przeznaczony nie tylko na naukę, ale także na rozwijanie pasji i zainteresowań dziecka oraz na odpoczynek i wzmacnianie relacji rodzinnych.
2. Zaplanuj czas dziecka i podziel go na np. cztery grupy:
a. edukacja – będą to np.: indywidualna praca dziecka z materiałami przekazanymi czy wskazanymi przez nauczyciela i według jego wskazówek, zajęcia prowadzone przez nauczyciela on-line (w czasie rzeczywistym) oraz inne formy nauki dziecka (w tym wykonywanie prac domowych, ćwiczeń, lektura),
b. sport – w obecnej sytuacji to przede wszystkim wszelkiego rodzaju aktywności ruchowe możliwe do wykonania w warunkach domowych, w tym proste rozgrzewki/rozciągania,
c. dom – to obowiązki domowe, w których wypełnianie dziecko powinno być zaangażowane (sprzątanie, pomoc przy posiłkach), obowiązki, czasem
najbardziej żmudne mogą być atrakcyjne, bo jest to czas spędzony wspólnie z rodziną, d. rozrywka – to każda forma zabawy i odpoczynku, która minimalizuje poczucie braku kontaktu z rówieśnikami, okazja do podzielenia się z dziećmi swoimi pasjami, wspólne gry planszowe.
3. Nauka w domu, w sposób bardziej samodzielny, staje się rzeczywistością. Zachęcaj swoje dziecko do samodzielnej pracy.
4. Pozostań w kontakcie z wychowawcą i nauczycielami. Udostępnij im swój numer telefonu, adres mailowy, korzystaj z grupowego facebooka, dziennika elektronicznego, sprawdzaj stronę internetową przedszkola.
5. Zgłaszaj na bieżąco swoje spostrzeżenia i wnioski, w szczególności dotyczące przebiegu uczenia na odległość, np. trudności techniczne, zasoby i możliwości sprzętowe dostępne dla Twojego dziecka.
6. Pomóż dziecku, szczególnie w przypadku dzieci młodszych, zorganizować warunki do nauki i zabawy w domu – kącik, pomieszczenie, itd.
7. Wspólnie z dzieckiem ustalcie godziny nauki, przeplatane odpoczynkiem (zabawa, sport, rozrywka) lub innymi aktywnościami, np. prace w domu na rzecz rodziny.
8. Zachęcaj dziecko do systematycznego uczenia się. Nagradzaj za pilność, systematyczność i samodzielne wykonywanie prac.
9. Pomóż dziecku w pobieraniu materiałów, zrozumieniu poleceń. Motywuj do samodzielnego rozwiązania zadań, doradź, w jaki sposób ma przechowywać wykonane prace ,materiały i swoje rozwiązania.
10. Sprawdź komunikaty publikowane na stronach Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Cyfryzacji, dotyczące planowania i realizacji nauki zdalnej:
§ https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-zdalna
§ https://www.gov.pl/web/edukacja/lekcje-z-internetu
§ https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/nauczycielu-poprowadz-lekcje-online
 
Rodzicu ;)
Czas, w którym dziecko nie chodzi do przedszkola, można wykorzystać na to, aby stało się ono bardziej samodzielne. Warto zachęcać je do utrzymania czystości w swoim kąciku (pokoju), przygotowania prostych posiłków razem z rodzicami, wykonywania w swoim tempie czynności związanych z ubieraniem, przygotowaniem do snu. W tych ostatnich czynnościach, z powodu pośpiechu, dzieci są zazwyczaj wyręczane. Pobyt w domu daje możliwość częstych rozmów z dziećmi na różnorodne tematy, a tym samym wzbogacania ich słownictwa. Ważne jest także znalezienie czasu na czytanie dzieciom i z dziećmi. Aby urozmaicić zajęcia, można skorzystać z edukacyjnych programów telewizyjnych. Pobyt w domu może być także okazją do prowadzenia rozmów z dzieckiem, tłumaczenia otaczających nas zjawisk.
 
Inne zajęcia o charakterze edukacyjnym to m.in. zabawy przy wspólnym stole: gry planszowe, czy zabawy i gry zręcznościowe. Należy pamiętać, że podstawową formą aktywności dzieci w wieku przedszkolnym jest zabawa.
Podejmowanie tych działań pozwoli na nabywanie przez dziecko doświadczeń w różnych obszarach rozwojowych: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym.
Za pośrednictwem strony internetowej przedszkola lub innej  komunikacji –grupowy facebook nauczyciel może udostępnić rodzicom:
a. propozycje wykonania prac plastycznych, projektów technicznych, zabaw badawczych lub eksperymentów;
b. konkretną propozycję opracowaną na potrzeby grupy jego dziecka, adekwatną do realizowanego programu;
c. opracowane przez siebie propozycje twórczej aktywności dzieci;
d. linki do słuchowisk, audycji radiowych, informacje o programach telewizyjnych (pasma edukacyjne Telewizji Polskiej), a także programów, zabaw on-line.
 
Materiały są udostępniane w rozsądnej ilości i odpowiednich odstępach czasowych.
Istotną rolę w tworzeniu warunków do edukacji przedszkolnej w domu, odgrywa współdziałanie nauczycieli z rodzicami. Formy kontaktu z rodzicami, które mają być pomocą, wsparciem ich działania, nauczyciel ustala bezpośrednio z rodzicami. Pamiętajmy, że wspieranie aktywności dzieci nie jest zadawaniem zadań i ćwiczeń do obowiązkowego wykonania. Dziecko w domu powinno, tak jak w przedszkolu, bawić się samodzielnie swoimi zabawkami, konstruować, układać, sprzątać, czuć się bezpieczne i swobodne w swej aktywności. Powinno się także umożliwić dziecku zaspokajanie potrzeb aktywności fizycznej, np. poprzez wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych.
 
 Katarzyna Kowalska, dyr P5

Data dodania: 2020-04-23 21:01:10
Data edycji: 2020-10-23 21:01:20
Ilość wyświetleń: 227

“Wszystko czego doświadczamy w naszym przedszkolu otwiera nam dalszą drogę rozwoju.

Jesteśmy przekonani, że jest ona dla nas najlepsza.”

Cytat
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej